Friday, August 10, 2012

3 sebab student tak dapat jawab exam

memandangkan exam dah nak dekat ni, aku nak share sikit dari experience aku sendiri kenapa student tak dapat jawab soalan masa tengah exam. banyak sebenarnya, tp kat sini aku nak share sikit je. nanti korang bosan pulak nak baca. ekekeke.

Banyak gangguan fokus
bila duduk kat hostel, macam-macam benda yg ada. tak kiralah sendiri punya ke, member punya ke, mesti ada rasa nak try. bila dah try, pastu rasa best, hari-harilah nak buat benda sama. contohnya macam pc game. paling famous kat hostel of course la game bola kan? (bagi lelaki ye). satu game dah dekat 20 minit. bila tak puas hati repeat lagi sekali. hah. kan banyak masa dah bazir tu. tu baru kira yang suka main game yg lawan dgn member. kalau yg suka main single player punya game mcm COD tu? tak payah cakap lah kan. kalau main je mau melekat depan pc tu 3 - 4 jam sampai dah lupa masa. aku pun macam tu jugak, sebab tu aku kadang kadang tak dapat jawab masa exam. hilang fokus. haha

Malas study awal-awal
typical student mcm aku ni ada satu pe'el atau habit yg susah nak buang. malas study. padahal banyak je masa terluang. asal rasa bosan je, nak pg jenjalan la, online la dan yg paling best ; tidur. ohh. duduk hostel tidur sentiasa tak cukup je. tak taulah kenapa. sebab environment kot? daripada 10 student, aku rasa 2 org je yg jenis study awal. 2 minggu lagi nak exam, dah start study dah. tp kalau yg perangai macam aku, 2 hari sebelum exam baru nak menggelabah carik nota. hah. pastu masa jawab soalan pelik je tengok soalan soalan semua. cihhh

Asyik bergantung kat nota
ni lagi satu masalah student macam aku. apa yg diajar dalam kuliah, itulah yg diexpect akan keluar dalam exam. nak carik sumber rujukan lain tu memang macam harapan lah kan. susah benor nak carik buku kat library. ikut experience aku, ni sebenarnya ikut lecturer jugak. kalau lecturer tu jenis yg mmg ikut nota kuliah je, it's okay. tp kalau lecturer yg semacam dari norma student ni mmg kita kena prepare banyak banyak la. think out of the box if u will. susah nak tukar mentaliti student macam aku ni. sebab tu susah nak nak jawab soalan yg pelik2. haha

0 comments

Posts a comment

 
© Mudno
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top