Sunday, October 14, 2012

bila kepala dah rasa berat

huarghh. mengantuknya. memang mengantuklah kan. dah pukul 3 pagi ni. pak guard shift malam je yg tak mengantuk time time mcm ni ye tak? kihkihkih. nasib baiklah esok hari ahad. boleh rilek rilek sikit, bgn lambat. bukan selalu dpt rehat hujung minggu. sebelum ni memanjang ada program je. erghh. kadang kadang rindu jugak kat zaman lepas sekolah dulu. cuti lama beb. dekat 4 bulan jugak kalau tak silap. tp kalau cuti lama sangat pun tak boleh jugak kan? kalau tak nanti bosan tak tau nak buat apa. haaa. time tu barulah sibuk rindu kat sekolah. :s

ni aku nak share sikit pasal tidur ni. kebelakangan ni aku susah jugak nak tidur malam. maybe sebab kepalotak serabut fikir banyak benda kan. so, aku ada baca lah tips tips mcm mana nak bg tidur lena kat internet. adalah dalam dua tiga tips yg menjadi. kalau rajin meh baca kejap kat bawah ni :

1. Dengar lagu
Bila cakap pasal dengar lagu maksudnya bukan dengar lagu rock rock mcm linkin park ke apa. tp dengar lagu yg sedap dengar pastu rasa relax. fuhh. haritu aku dengar lagu titanic terus terlelap woo. hihi

2. Mandi air panas
mandi ni bukan mandi wajib eh. mandi air panas. tapi bukan panas yg menggelegak macam nak masak maggi tu. haha. air suam suam je. dulu aku pernah try sekali. mmg betul lah boleh buat rasa mengantuk. kalau tak percaya cuba try test. hehe

3. Kosongkan minda
yg ni aku rasa betul betul efektif. masa dah baring atas katil tu jgn fikir pape dah. kosongkan minda. bayangkan korg ada dekat tempat tempat yg aman damai mcm kat tepi pantai ke, taman bunga ke, pape je lah. In syaa Allah boleh mengantuk.

4. Jumpa doktor
ni tips paling berkesan kot. kalau susah sangat nak tidur, pastu semua yg try tak menjadi, jumpa je doktor teru. gerenti boleh tidur lena waktu malam. haha. tp aku tak pernah try lagi. so, kalau ada yg pernah jumpa doktor sebab tak boleh tidur ni share lah sikit apa doktor ckp. ekeke

tulah antara tips yg aku jumpa dan aku praktikkan (kecuali no.4) haha. tapi kadang kadang kalau dah kritikal sangat, contoh mcm pukul 8 ada kelas, tp sekarang dah pukul 4 tp tak tidur lagi. aku telan je ubat batuk. memang effect dia mcm masak maggi. kejap je dah settel down. hihi   :-p

0 comments

Posts a comment

 
© Mudno
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top